Har du äntligen fått din bostad såld eller ska du kanske byta din hyresrätt mot en annan? Då finns det något som är viktigt att tänka på. Innan du lämnar över din bostad måste du se till att den är ren och fräsch. En flyttstädning är standard i samband med att en bostad lämnas över, men har du koll på alla moment som ska utföras?
Ett mycket vanligt misstag är att tro att en flyttstädning kan se ut lite hur som helst, så länge det är rent i hemmet. Så är det alltså inte. Det finns en checklista som du ska gå efter och ett flertal arbetsmoment som måste inkluderas. Idag är det väldigt vanligt att vända sig till företag som arbetar med flyttstädning Stockholm och som kan hjälpa dig från början till slut. På så sätt kan du vara säker på att inget moment missas och du kan lämna över en bostad som är ren från topp till tå.
Förbered inför flyttstädningen
Du kanske har koll på att dina fönster behöver putsas, men vad mer är det som krävs? Här nedan kan du läsa om de vanligaste städmomenten att missa.
- Avfrostning och rengöring av insida kyl och frys
- Ugnsrengöring
- Rengöring av golvbrunn (insida)
- Rengöring av dörrar, dörrposter och dörrhandtag
Det finns säkerligen fler moment som du lätt kan glömma bort och därför är det bäst att använda dig av en städfirma. Observera att du behöver se till så att bostaden är tömd. Om det finns möbler och andra ting kvar kommer städfirman inte att kunna komma in ordentligt i alla utrymmen och vrår.
Se till att försöka boka in din flyttstädning så fort som möjligt, eftersom detta ökar chansen för att du ska få just den dag och tid som du önskar. Vid månadsskiftet är det som mest fullbokat, men det är också då de flesta väljer att flytta. Boka in flyttstädning så fort du har fått din bostad såld. Glöm inte bort att du dessutom har möjlighet att använda dig av RUT-avdraget förutsatt att du betalar skatt i Sverige och på så sätt endast betalar 50 % av arbetskostnaden.